Retriever medianieuws

In het verlengde van de Retrievermedia.be mediadatabase publiceren we hier het belangrijkste medianieuws. Hierin schrijven we over nieuwe lanceringen en grote wijzigingen in het medialandschap, altijd onder vermelding van de informatie die je nodig hebt om succesvolle mediacampagnes op te stellen. Volg het Retriever medianieuws en je kunt direct inspelen op de laatste ontwikkelingen.

Grafisch Nieuws, Verpakking & Label en Media & Communication

PMG neemt drie vakbladen van Roularta over

Vanaf 1 augustus veranderen drie vakbladen van Roularta Media Groep van eigenaar. Grafisch Nieuws, Verpakking & Label en Media & Communication worden dan overgenomen door Professional Media Group (PMG).

Het gaat telkens om vakbladen met een bijzonder technisch en sectoraal karakter. De ervaren Belgische uitgever – 42 jaar actief, met 30 titels in 9 sectoren – richt zich immers specifiek op sterk afgelijnde professionele doelgroepen.

Daarmee is de overname van Grafisch Nieuws, Verpakking & Label en Media & Communication een passende strategische zet in de groeipolitiek van PMG, dat zich de laatste decennia van een klassieke printuitgever tot een multimediale mediagroep met een gespecialiseerde portfolio ontpopt heeft.

Alle info over de drie vakbladen op Retrievermedia.be

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Establishment Survey (ES) CIM Belgium

Mediaconsumptie Trends in België - 2024

De nieuwste Establishment Survey (ES) van CIM Belgium onthult opvallende trends in mediagebruik.

Belangrijkste Inzichten uit de CIM Survey 2024 (gegevens betreffen België, verzameld van september 2023 tot maart 2024):

TV en Video

  • Live TV is het populairst: 74.0%
  • YouTube-video's: 55.5%
  • Timeshifted TV: 47.7%
  • Films en series via streaming: 41.2%
  • Video's op sociale media: 30.5%
  • 63.7% van de Belgen gebruikt nooit TV casting

Leeftijdsverschillen

Jongeren (12-24 jaar) kijken meer YouTube (82.8%), ouderen (65+) kijken vooral Live TV (91.4%).

Internet

  • Dagelijks gebruik: 85.5% van de Belgen. Jongeren (12-24 jaar) gebruiken het internet het meest dagelijks (93.7%).

Vermijden van online advertenties

  • Cookies weigeren: 34.0%
  • Gebruik van adblockers: 24.0%
  • Wijzigen van browserinstellingen: 7.5%

Audio

  • Live FM-radio het meest populair: 50.5%
  • Audio streaming diensten: 30.5% (o.a. Spotify 25,9%, YouTube Music 7,2%, waarbij 80,8% zonder betaald abonnement)
  • Live DAB+ radio: 26.1%
  • Muziek via videoplatforms: 26.0%

Apparaten om Radio te Luisteren

  • FM/DAB+ autoradio: 63.5%
  • FM/DAB+ radio: 56.7%
  • TV: 19.8%
  • Smartphone: 16.5%

Bezit en Gebruik van Mediatoestellen en Social Media

  • Smartphones aan de Top! : 86% regelmatig gebruik
  • Streaming via SmartTV : 60%
  • Opkomst van SmartSpeakers : 17%, populair bij jongeren.
  • Voorkeur voor Video : 97% van de Belgen consumeerde video in de afgelopen 30 dagen.

Social Media Gebruik

(App of Site gebruik de afgelopen 30 dagen)

  • Facebook: 67.1%
  • YouTube: 66.0%
  • Instagram: 45.5%
  • Netflix: 44.5%
  • Amazon: 26.9%
  • TikTok: 24.7%
  • Snapchat: 21.1%
  • Pinterest: 19.7%
  • Disney+: 16.9%
  • LinkedIn: 16.6%
  • X (Twitter): 11.5%
  • Discord: 7.8%
  • Reddit: 4.6%

Dank aan CIM (Centrum voor Informatie over de Media) voor het beschikbaar stellen van deze waardevolle gegevens.

https://www.cim.be/nl/establishmentsurvey

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
VRT Radio bene

Radio2 Benebene heet voortaan VRT Radio Bene

Sinds 2 juli luistert het digitale VRT themakanaal Radio2 Benebene naar een nieuwe naam: VRT Radio Bene. Daarmee is het kanaal volledig losgekoppeld van Radio2, zoals de VRT al eerder deed met Studio Brussel en De Tijdloze.

Het recept van de zender blijft hetzelfde. Onder het motto ‘De tijd van je leven’ draait VRT Radio Bene evergreens en maakt de zender plaats voor de beste artiesten van eigen bodem. Zeg maar: op z’n NPO Radio 5, met een vleugje NPO SterrenNL.

VRT Radio Bene begon in 2020 als spin-off van het gelijknamige Radio2-avondprogramma. Eerst enkel via het Web, maar vanaf oktober 2021 ook via DAB+. Geleidelijk aan werden gepresenteerde programma’s geïntroduceerd en ontpopte het kanaal zich tot een alternatief voor wie het verjongde Radio2 ontgroeid is. De herlancering moet er nu een volwaardige zender van maken, naast b.v. Joe Gold en Nostalgie+. Het team van vertrouwde presentatoren (met o.m. Cathérine Vandoorne, Peter Verhulst, Luc Appermont en Guy De Pré) heeft er zangeressen Barbara Dex en Belle Perez bijgekregen en wordt deze zomer nog versterkt met Kim Debrie, Benjamien Schollaert en Anja Daems.

Alle info op Retrievermedia.be

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Transfermedia

Transfer omarmt veelzijdigheid en wordt Transfer Media

Reclameregie Transfer luistert voortaan naar de naam Transfer Media. Daarmee is gezorgd voor een welkome opfrissing van de merkidentiteit, met een juistere en sterkere uitdrukking van de uitgebreide expertise waar Transfer Media vandaag voor staat.

Daarmee is gezorgd voor een welkome opfrissing van de merkidentiteit, met een juistere en sterkere uitdrukking van de uitgebreide expertise waar Transfer Media vandaag voor staat.

Dertien jaar geleden ontstaan met een focus op (thematische) televisie, heeft de regie zich intussen ontwikkeld tot een veelzijdige speler met een breed aanbod aan media: televisie, bioscoop, digitaal en radio, zowel in het noorden als in het zuiden van België. Een greep uit dat aanbod: Disney Channel, Eleven/DAZN Sports, Studio 100 TV, Kanaal Z/Canal Z, MTV, National Geographic, Nickelodeon, Pickx+, Pickx+ Sports, enzovoort. Sinds 2021 commercialiseert Transfer – nu Transfer Media – de verschillende cinemacomplexen van UGC België. Sinds april 2024 vertegenwoordigt de regie ook een 45-tal regionale radio-omroepen (lees ook https://www.retrievermedia.be/nl/news/transfer-trekt-met-gloednieuw-aanbod-radiomarkt-op).

Alle info vindt u op Retrievermedia.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Primetime regie

Primetime Regie geeft portefeuille extra glans met zes nieuwe titels

Primetime Regie, het regieplatform van de Leuvense communicatiegroep Primetime Group, breidt haar portefeuille uit. Naast vrouwenmagazine Ferm heeft de groep er immers zes nieuwe klanten bij.


De regie zal voortaan instaan voor de commercialisering van de magazines en nieuwsbrieven van de Gezinsbond, namelijk De Bond, Brieven aan Jonge Ouders en GROOTouders; van Femma Wereldvrouwen het magazine Femma en de nieuwsbrief; van Markant het Markant Magazine en de nieuwsbrief, evenals de nieuwsbrief van Artemis en, finaal, het magazine RAAK en de nieuwsbrieven van de KWB (Kristelijke WerknemersBeweging). Samen zijn de titels goed voor een on- en offline bereik van gemiddeld 1.160.182 lezers.

Primetime Regie is zo in staat om adverteerders een breder en diverser scala aan mogelijkheden aan te bieden om doelgroepen gericht te bereiken. De regie was voorheen in handen van het ter ziele gegane Publicarto.

Meer info over de individuele titels op Retrievermedia.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Lijncom new screens Antwerpen

Lijncom introduceert nieuwe digitale schermen in Antwerpen

Lijncom, bekend van de 4.400 bussen en trams van De Lijn, biedt ook diverse Digital Out of Home mogelijkheden.

Na maanden van voorbereiding heeft Lijncom haar ‘Netwerk Antwerp Metro Station & Entrance’ uitgebreid met 17 bovengrondse schermen, die in real-time reisinformatie met de metro verstrekken. De 86i-schermen prijken boven op de portieken van de ingangen van de metrostations en vormen een naadloos geheel met het bestaande ondergrondse Lijncom 75i-netwerk.

Tot nu toe bestond het netwerk uit 24 ondergrondse schermen in de metro. Door de uitbreiding met de 17 digitale schermen bovengronds, telt het netwerk nu in totaal 41 schermen met dynamische reclamemogelijkheden. Adverteerders kunnen met 6 seconden-video’s adverteren en het netwerk is 100% beschikbaar voor programmatic buying. De inzet van dit netwerk kost 29.121 € en levert wekelijks 2,5 miljoen contacten of impressies op, met een share of time van 15 %.

Alle info op Retrievermedia.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
HBOMax

HBO Max zit voortaan in regie bij Ads & Data

Vanaf 1 juli 2024 zal Ads & Data de commerciële belangen van de internationale streamingdienst HBO Max in België behartigen. Met deze uitgelezen aanvulling op het huidige video-aanbod zet de regie een nieuwe stap in de versterking van haar videomarktleiderschap en weet moederbedrijf Warner Bros. Discovery zich bij ons steviger te verankeren.

HBO Max staat voor een breed scala aan topcontent en het beste van HBO, Discovery’s real-life entertainment en Eurosport’s internationale topsportuitzendingen. Met gevarieerde en kwaliteitsvolle merken als HBO Originals, Max Originals, Warner Bros. en The DC Universe richt HBO Max zich tot een breed publiek, van de Harry Potter-, Game of Thrones- en filmfans tot sportliefhebbers, en nog zovele anderen. De alliantie met Ads & Data komt als geroepen, want ook de komende Olympische Spelen van Parijs zullen op het streamingplatform te volgen zijn. Overigens is het HBO Max aanbod nationaal, zodat ook het Zuiden afgedekt wordt. Streamz verliest dan weer een deel van zijn HBO aanbod.

Alle informatie over het HBO Max- en het online video advertising aanbod van Ads & Data vindt u op Retrievermedia.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Choeke

Homerun rolt gloednieuw DOOH netwerk Choeke uit

Het bedrijf Homerun, dat vanuit Ukkel opereert, maakte al naam met het OOH netwerk Moohzaik. Nu breidt het zijn aanbod ook uit met een nieuw, krachtig en disruptief DOOH netwerk: Choeke.

Voor een ongeëvenaard lage CPM biedt Choeke vooral locaties aan op drukke stedelijke knooppunten met veel verkeer (voetgangers, openbaar vervoer en auto’s), zodat wachttijden tot langere blootstellingstijden aan het medium leiden.

Bovenal dekt Choeke echter zones af die door de grote netwerken niet gedekt worden, zoals de Europese Wijk in Brussel en andere hoofdstedelijke gebieden. Eind dit jaar moet de uitrol in totaal een 20-tal goed gepresenteerde schermen in de belangrijkste steden van België beslaan.

Vandaag telt het netwerk van 7 schermen voor 2 weken een totaal van 714.000 contacten waarvan 458.000 unieke contacten die voor een OTS van 1,55 zorgen, voor een gemiddelde CPM van 4,90 € (2 weken) of 4,41 € (4 weken).

Tot eind 2024 gelden o.m. speciale lanceringsaanbiedingen van 2+1 weken of maanden.

De tarief- en andere info vindt u op Retrievermedia.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
MENTpop en MENT55

MENT TV opgesplitst in 2 gloednieuwe zenders: MENT55 en MENTpop

De Vlaamse themazender MENT TV, die in januari 2010 is beginnen uitzenden en in september 2011 een 24/7-kanaal werd, is doorheen de jaren dermate gegroeid dat de tijd rijp was om een versnelling hoger te schakelen. Door zich tot de twee gloednieuwe zenders MENTpop en MENT55 te ontpoppen, is de muziekspecialist, onder het motto “Want de leukste radio zit toch gewoon in je TV”, klaar om een nieuw hoofdstuk aan te vatten.

Vorig jaar bereikte MENT ruim anderhalf miljoen unieke kijkers op maandbasis. Daarmee is het toonaangevend in de wereld van de Vlaamse themazenders. Nu is dus besloten om heel specifiek twee doelgroepen aan te spreken: de 25- tot 55-jarigen met een voorkeur voor een hedendaagse, dynamische mix van Nederlandstalige muziek, met MENTpop, en luisteraars van 45 tot 70 jaar die houden van nostalgische classics en Vlaamse muziek, aangevuld met informatieve en entertainmentprogramma’s, met MENT55 (spreek uit: ‘MENT vijf vijf’).

MENTpop vind je via Telenet, Orange, Proximus, TV-Vlaanderen en hun online platformen; MENT55 op Telenet en Orange en hun online platformen. Beide zenders zenden ook als radio uit op radioplayer.be en de Radioplayer app. De regie is in handen van Ads & Data.

Alle info op Retrievermedia.be.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
CIM data

Nieuwe CIM 2024 - Verklaarde cijfers gepubliceerd

De oplagecijfers over 2023, ofwel ‘de verspreidingscijfers verklaard op erewoord’, zijn beschikbaar gesteld door CIM en in Retrievermedia.be verwerkt. Daarnaast zijn de nieuwe Press Brand Reports ‘2024 – Stated’, ofwel ‘CIM Press Brand Reports - April 2024’, opgenomen bij de verschillende titels in Retrievermedia.be. Deze Brand Reports bevatten tevens de bereikcijfers van de websites en apps voor de periode januari-december 2023 (CIM Internet).

Uiteraard kunt u ook de cijfers van de CIM BPS (Belgian Publishing Survey) bereikstudie terugvinden die al in oktober 2023 bij de betreffende titels in Retrievermedia.be gepubliceerd werden. De update van deze bereikcijfers en profieldata in handige pie charts kunt u in oktober 2024 verwachten.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Summ'it

De krachten gebundeld: HLC & L’Éventail vormen HLCÉ

Vanaf begin mei worden alle activiteiten van HLC (ondergebracht bij High Level Communication) en L’Éventail (ex-Berpress) samengebracht in een gezamenlijke entiteit: HLC & L’Éventail, of HLCÉ.

HLCÉ wil zich met zijn magazines, digitale media en B2B- en B2C-evenementen verder opwerpen als een toonaangevende Belgische uitgevers- en communicatiegroep met hoge toegevoegde waarde, gericht op een high-end publiek. De sterke verankering in het Zuiden moet in het Noorden weerklank krijgen dankzij de inbreng van de Kortrijkse ondernemer Christian Dumolin (Koramic Investments). De leiding van de nieuwe groep, die zo’n 20 medewerkers telt, komt in handen van François Didisheim, oprichter van High Level Communication.

HLCÉ beschikt meteen over een hele rist assets: een dozijn titels, waaronder The Address Book, L’Événement, L’Éventail, La Gazette Diplomatique, Gentleman & Ladies, Lobby, Next2Be, Play Golf, Play Tennis en Zoute Paper, een algemene website en een 40-tal jaarlijkse evenementen, waaronder de conferenties van L’Éventail, de Lobby Awards en de Zoute Approach Day.

Alle info vindt u op Retrievermedia.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Summ'it

Summ’it: een innoverend podcast en audiocontent platform à la Netflix

Ons land is sinds midden maart een nieuw platform voor Nederlandstalige podcasts en audiocontent rijker. Summ’it gaat uit van een groep onafhankelijke contentmakers vanuit Pink Media en focust op Vlaamse en Nederlandstalige producties om een bruisende creatieve gemeenschap op te bouwen.

Naast op maat geproduceerde podcasts biedt het platform ook een resem reclamemogelijkheden, inclusief prerolls, banners, gesponsorde content en het pushen van uw podcast binnen het Summ’it netwerk. Het ondersteunt ook live evenementen en biedt contentgerelateerde merchandising.

Omdat de creatie van de podcasts op maat gebeurt, is er gen vaste tariefkaart, maar op Retrievermedia.be staat een voorbeeldofferte die Summ’it speciaal voor onze gebruikers opgesteld heeft en als toetssteen kan fungeren.

Met een aanbod dat voor 85 % uit lokale en voor 15 % uit internationale content bestaat en via het web en een app beschikbaar is, richt Summ’it zich op een breed publiek van podcastliefhebbers.

Alle informatie vindt u op Retrievermedia.be.nd at Retrievermedia.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Transfer radio offer

Transfer trekt met gloednieuw aanbod radiomarkt op

Transfer, de thematische reclameregie, zoekt 10 % van de radiomarkt te veroveren en lanceert daarom een nieuw radioaanbod. In samenwerking met Mediabrouwers rolt de regie vanaf april een netwerk uit van zo’n 30 regionale en onafhankelijke radio-omroepen in het noorden van België. Zo versterkt en diversifieert Transfer zijn tv-, digitaal en bioscoop-aanbod met radio.

De regie bundelt de krachten binnen haar netwerk tot drie coherente advertentiepakketten – bronze, silver en gold – die variëren in aantal spots per week en kosten, met kortingen voor collegiale, overheids-, non-profit en humanitaire organisaties. Dat gebeurt voor alle zenders samen volgens het ‘one-stop buying' principe. Wie individueel te werk wil gaan, dient contact op te nemen met de zender in kwestie.

De reclamewerving van sommige van deze zenders was voordien in handen van IPM Group.

Op Retrievermedia.be staat alle relevante Transfer informatie, inclusief een kaart met de totale dekking voor alle FM-frequenties. Er kan ook doorgeklikt worden naar de individuele stations met alle beschikbare tariefinformatie op zenderniveau.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
ClearChannelBrussels

Clear Channel gaat live met Live BrusselSSS

Enkele maanden geleden kondigde Out-of-Home communicatiespecialist Clear Channel aan dat het de aanbesteding gewonnen had voor de exploitatie van digitaal stadsmeubilair voor informatie bij de ingangen van de Brusselse metrostations, een contract dat minimaal voor 12 jaar loopt.

Meteen is het Clear Channel netwerk 125 nieuwe informatieschermen sterker. Hun ontwerp werd onlangs onthuld en enkele dagen geleden werd de commercialisering ervan op gang geschoten. Deze schermen maken deel uit van het bredere Adshel Live aanbod, de digitale schermen op straat. Daarnaast worden ze ook opgenomen in een performant digitaal netwerk in Brussel: Live BrusselSSS. Deze oplossing garandeert 13,5 miljoen contacten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; minimaal 300 schermen, waaronder de schermen aan de metrostations, maar ook digitale schermen in de Brusselse treinstations en op straat. Een perfecte match om de pendelaars, studenten, toeristen en de Brusselse bevolking te bereiken.

De locaties dekken niet alleen het hele Brusselse metronet af, maar laten Clear Channel ook toe om zijn digitale aanwezigheid in Brussel Stad en 12 omliggende gemeentes te versterken. Dankzij dit contract kan Clear Channel nu bogen op een aanwezigheid in alle 19 gemeenten. Resultaat: 93 % dekking op de bevolking en pendelaars in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. En vooral, het nationale digitale aanbod stelt merken nu in staat meer dan 51 % van de Belgische bevolking te bereiken.

Het doel? Een optimale zichtbaarheid voor adverteerders én een betere ervaring voor de reizigers, met de aanduiding van wachttijden aan de toegangen tot de metrostations en de verwerking van essentiële informatie rond gedeelde mobiliteit.

Alle informatie op Retrievermedia.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
SUfm

Vzw Streekradio’s trekt de kaart van Radio MIG en stopt met SU fm

Op 31 maart is volkse radiozender SU fm in Ninove en Geraardsbergen gestopt met uitzenden. De sterke luisterbasis zal verder bediend worden door die andere streekzender uit Vzw Streekradio’s portefeuille, Radio MIG. De focus verschuift dan ook naar een versterking van MIG via een rebranding, inclusief nieuwe jingles en logo, een nieuwe muziekmix en professionele stemmen.

Gemeenschapsradio MIG dekt sinds 1981 alle lagen van de bevolking in Geraardsbergen, Ninove en Zottegem en biedt een mix van hedendaagse muziek en gouden meezingers, aangevuld met al wat er in de streek te beleven valt. Het is een financieel gezonde zender die sterke en soepele samenwerkingsverbanden met adverteerders hoog in het vaandel voert.

Alle informatie op Retrievermedia.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Joe Gold

Digitale radiozender Joe 60’s & 70’s wordt Joe Gold

DPG Media heeft besloten zijn digitale zender Joe 60’s & 70’s te rebranden naar Joe Gold.

Enerzijds is het de bedoeling om het momentum vast te houden en met de vertrouwde stemmen golden hits uit de jaren ’60 en ‘70 te blijven draaien. Anderzijds wordt de zender ook opengetrokken, onder meer door het aanbod aan genres te verruimen, programma’s van bekende dj’s uit te zenden en speciale bijdragen in de kijker te zetten zoals een reeks van Helmut Lotti over diens idool Elvis Presley.

De vernieuwing heeft geen gevolgen voor de tarieven: Joe Gold blijft verder meelopen in het DAB5 aanbod, samen met Joe 80’s & 90’s, Joe Easy, Q-Foute Radio en Q-Allstars. De zender is te beluisteren via DAB+, de Joe-app en joegold.be.

Alle informatie op Retrievermedia.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
paper wrap

Roularta verduurzaamt met milieubewuste reclamedrager: de Paper Wrap

Roularta komt met een duurzame twist op de aloude verpakking van zijn magazines Libelle en Trends/Tendances. De Paper Wrap is een creatieve, ‘groene’ verpakking die plastic bant en waarop geadverteerd kan worden. Resultaat? Een maximale aandacht en een minimale voetafdruk. De innovatie past in het kader van de doorgedreven duurzaamheidspolitiek die uitgever Roularta de laatste jaren uitrolt.

De cijfers spreken boekdelen: bij Libelle wordt per uitgave maar liefst 27 kilometer aan plastic folie bespaard, bij Trends/Tendances 23 kilometer per 100.000 exemplaren. Dat is echter niet alles, want Roularta weet zijn milieubewust engagement ook in een commercieel aantrekkelijke, impactvolle dubbelslag om te zetten. De advertentie van de opvallende Paper Wrap word binnenin het tijdschrift immers ook nog eens herhaald in de vorm van een volle pagina of een insert.

Trends/Tendances, met een oplage van 58.913 exemplaren, verschijnt 48 maal per jaar; Libelle, dat 52 maal verschijnt, telt 852.710 exemplaren (bron: CIM 2023 oktober). Adverteerders betalen voor de package Paper Wrap, inclusief technische kosten voor de wrap, én 1/1 pagina bij Libelle 31.400 € en bij Trends/Tendances 23.000 €.

Alle informatie op Retrievermedia.be

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Wealth

Wealth magazine voortaan in weekendeditie De Tijd | L’Echo

Wealth, het magazine dat zich tot de meest vermogenden in ons land richt, verhuist voortaan naar de weekendeditie van zakenkranten De Tijd | L’Echo.

Dat meldt Trustmedia, de regie van Mediafin nv, uitgever van onder andere De Tijd en L’Echo. De vernieuwing is best belangrijk, want het magazine, dat aan zijn 8e jaargang toe is en tot nog toe als redactionele bijlage bij de vrijdageditie stak, verbreedt zo zijn lezerspubliek en verlengt zijn levensduur.

Wealth magazine interesseert zich specifiek voor exclusieve lifestyle, ondernemerschap, vastgoed, investeringen, filantropie en kunst. Het richt zich tot de 10 % rijkste vermogens in België. Daar behoren liefst 55 % van de lezers van De Tijd | L’Echo toe.

Wealth verschijnt tweemaal per jaar in de papieren zakenkranten en op tijd.be | lecho.be. In 2024 is dat op 6 april en 26 oktober. Het magazine wordt in een oplage van 71.400 exemplaren gedrukt. Een volle pagina quadri kost 15.930 €.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Babyboom Festival

Nieuw: naast Babyboom Beurs nu ook Babyboom Festival

Publisher N2COM, gespecialiseerd in 360°-marketingtools die de consument op sleutelmomenten bereiken, pakt uit met het Babyboom Festival. Dat komt bovenop de Babyboom Beurs van dezelfde uitgever, al ruim 25 jaar lang de grootste beurs in België voor toekomstige en jonge ouders.

Daar waar de jaarlijkse Babyboom Beurs zo’n 25.000 bezoekers mag verwelkomen, wordt het verwachte bezoekersaantal voor het Babyboom Festival op 8.000 geprikt. De focus zal er liggen op actuele trends, workshops en bijdragen van sectorexperts in de baby-industrie. Dat alles om in alle intimiteit zowel exposanten als bezoekers een unieke ervaring te bieden. Die interactieve, persoonlijke inslag is meteen ook wat het Babyboom Festival van de grootschaligere en meer traditioneel opgezette Babyboom Beurs onderscheidt.

Het gloednieuwe evenement zal op 23 en 24 maart voor de eerste maal doorgaan in Hal 1 van Brussels Gate in Groot-Bijgaarden.

Adverteerders krijgen er de mogelijkheid om een stand van 6 tot 15 m² te reserveren voor 700 tot 2.000 euro.

Al deze info vindt u ook in de Retrievermedia.be database.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
WKND

Nieuw: WKND Limburg

Sinds zaterdag 24 februari is een nieuwe samensmelting in de krantenwereld een feit. De Plus en Goesting weekendbijlages bij Het Belang van Limburg gaan voortaan verder onder de naam WKND Limburg. De eengemaakte papieren weekendbijlage van Mediahuis telt 32 bladzijden en moet luidens regie Ads & Data zorgen voor perfect leesvoer voor elke Limburger.


WKND Limburg wil elke zaterdag het beste uit de vorige bijlages combineren, van diepgravende interviews tot boeiende onderzoeksdossiers en achtergrondreportages tot originele uitstapideetjes in de buurt, de beste horeca- en logeeradresjes en de mooiste wandel- en fietstochten.

Alle info op Retrievermedia.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
rtbf actus

RTBF.be wordt RTBF Actus

Begin maart krijgen de website en de app van Radio Télévision Belge Francophone (RTBF) een nieuwe identiteit aangemeten: RTBF Actus.

Zonder de url te veranderen, wil de publieke omroep immers beter inspelen op de behoeften van de gebruikers door hen een geoptimaliseerde ervaring en een meer intuïtieve navigatie aan te bieden. Zo werd de startpagina herdacht om voor een uitgebreider overzicht van het nieuws van de dag te zorgen. Een nieuwe boomstructuur moet gemakkelijker toegang bieden tot de thema's, rubrieken, kanalen en live radio. De app biedt dan weer in real time ook waarschuwingen in de vorm van smartphone- of tabletmeldingen.

De commercialisering van de reclameruimte blijft exclusief in handen van Régie Média Belge (RMB).

Meer informatie op Retrievermedia.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
INVEST.IMMO

Mediafin pakt uit met investeringsplatform INVEST.IMMO

INVEST.IMMO is een gloednieuw initiatief van Mediafin, de uitgever van de nieuwsmerken De Tijd | L’Echo en het magazine Sabato. Het platform werd op 21 februari gelanceerd en is gericht op kwalitatief investeringsvastgoed in België.

INVEST.IMMO bundelt het aanbod van het investeringsvastgoed dat in België te koop staat en matcht investeerders met kwaliteitsvastgoed. Het wil de digitale poort worden naar rendabele investeringseigendommen en kapitaalkrachtige investeerders helpen om slimme en duurzame keuzes te maken. Geïnteresseerden kunnen realiseerbare rendementen berekenen en vastgoedprojecten vergelijken op basis van tal van factoren, zoals aankoopprijs, locatie, huurinkomsten, energiezuinigheid of potentiële meerwaarde. De sleutelwoorden zijn daarbij betrouwbaarheid, transparantie en gebruiksgemak.

Het beheer van de reclame wordt toevertrouwd aan in-huis-partner Trustmedia, die reeds instaat voor de commercialisering van de immosite Luxevastgoed.be.

Alle info vindt u terug op Retrievermedia.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
ELLE Luxembourg

Ventures Media lanceert Elle in Luxemburg

Ventures Media NV, dat o.m. Elle, Marie Claire, Actief Wonen en Psychologies uitgeeft, zet zijn groei-ambities kracht bij door Elle nu ook in Luxemburg te lanceren, zowel in magazinevorm als op de bijbehorende site Elle.lu. De lancering van de titel, die vol inzet op beauty, fashion, lifestyle, design, culinair en meer,zet meteen het sterk vrouwelijke karakter van een belangrijk deel van de portefeuille in de kijker.

De site Elle.lu bijt de spits af, waarna in juni en december 2024 de eerste printnummers zullen volgen. Elle Luxembourg zal immers 2x per jaar verschijnen, om dan 3 maanden lang in alle Luxemburgse boekhandels beschikbaar te blijven.

Er wordt op een oplage van 7.000 exemplaren gemikt. De prijs voor 1/1 pagina quadri bedraagt 6.000 €. De regie is in handen van Silicon Luxembourg BV. Meer info op Retrievermedia.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
FUN Radio

IPM Group en RMB ontfermen zich over Fun Radio

Fun Radio is door IPM Group overgenomen en is meteen de laatste grote privé-radiozender in Wallonië die onder de vleugels van een grote mediagroep komt. De regie wordt vanaf april aan RMB toevertrouwd; voorheen ontfermde DPG Media Advertising er zich over.

Fun Radio is een jonge, positief aanstekelijke urban en dance zender die sinds 1990 in het Franstalige gedeelte van België te beluisteren is. De zender richt zich via 20 FM-frequenties en DAB+ op jongeren en jongvolwassenen.

Fun Radio komt in Etterbeek de audiovisuele tak van IPM versterken, dat al eigenaar is van tv-zender LN24 en LN Radio en b.v. ook de kranten La Libre en La Dernière Heure uitgeeft. Op het programma staan ook technische, operationele en marketingsynergieën met LN Radio.

Voor RMB betekent Fun Radio, bovenop NRJ en Tipik, niets minder dan de hegemonie in het Zuiden, met, in 12+, 45,3 % in total radio, een ‘commercial share’ van 52,4 % en meer dan anderhalf miljoen luisteraars.

Fun Radio bereikt dagelijks iets meer dan 135.000 luisteraars, met een marktaandeel van 4,4 % op 12+. In de 12-34 categorie wordt dat 10,8 %.

Op Retrievermedia.be vind je alle benodigde info hier.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Var NRJ Play Nostalgie

Var verkoopt voortaan Play Nostalgie en NRJ

Sinds januari 2024 verkoopt Var, de regie van de openbare omroep VRT, de reclame op Play Nostalgie, Nostalgie+ en NRJ. De radiozenders, met als voornaamste aandeelhouders Mediahuis, NRJ Group en/of Play Media, zaten sinds maart 2023 in de portefeuille van DPG Media Advertising (en daarvoor bij IP Belgium).

Aan Franstalige zijde wordt NRJ Belgique beheerd door RMB, de regie van de publieke omroep RTBF, en ontfermt Groupe Rossel zich over Nostalgie Belgique en Nostalgie+ Belgique.

Play Nostalgie, de muziekzender van de herkenbare classics, heeft in Vlaanderen een dagbereik van meer dan 349.580 luisteraars en haalt daarmee een marktaandeel van 6,0 procent. NRJ, dat zich tot actieve stedelingen van 18 tot 44 richt, telt in Vlaanderen 21.360 luisteraars per dag. Meer info over bereik en tarieven op Retrievermedia.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Initia

Zeg niet meer Vereniging van Vlaamse Huisvestingsmaatschappijen, maar Initia

Initia is de nieuwe naam van de Vereniging van Vlaamse Huisvestingsmaatschappijen (VVH), de overkoepelende organisatie voor 41 woonmaatschappijen die in Vlaanderen sociale woningen verhuren. De nieuwe naam beklinkt daarmee ook de fusie van VVH met HUURpunt, het logische resultaat van een strategische visie die erop gericht is de krachten te bundelen en in en voor de sociale huisvestingssector synergiën te realiseren.

Voor de leden-woonmaatschappijen geeft Initia het driemaandelijkse tijdschrift Fundamenten uit. Dat wordt in Vlaanderen in een oplage van 3.000 exemplaren gratis bezorgd aan woonmaatschappijen, gemeentebesturen, OCMW’s, volksvertegenwoordigers, ministers en hun kabinetten, enz. Een 1/1 quadri pagina kost in 2024 1.450 €.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Trustmedia formaatwijziging

Nieuwe formaten voor speciale dossiers De Tijd | L’Echo

Uitgever Mediafin nv laat de speciale dossiers Private Banking en Estate Planning bij de zakenkranten De Tijd | L’Echo in een handiger en compacter formaat gieten. De twee dossiers, waarvan de regie door Trustmedia verzorgd wordt, schakelen over naar het nieuwe halve berliner formaat: 315 mm H x 235 mm B.

Private Banking, dat zich op vermogensbeheer en financiën toespitst, verschijnt 2x per jaar in een oplage van 83.429 (print + digitaal). Estate Planning, dat de wereld van de vermogens- en successieplanning opvolgt, verschijnt 1x per jaar in een oplage van 83.429 (print + digitaal).

De make-over gaat ook gepaard met een opvallende tariefwijziging, want waar een 1/1 quadri pagina voorheen 46.600 € kostte, wordt dat in 2024 34.800 €.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Le Ligueur des parents

Nieuwe Koers voor Le Ligueur des Parents in 2024

Vanaf januari 2024 zal Le Ligueur des parents, uitgegeven door de Ligue des familles, maandelijks verschijnen. Het tijdschrift heeft als doel ouders te informeren en te ondersteunen in de opvoeding van hun kinderen. Op basis van suggesties van de lezers worden er ook enkele vernieuwingen doorgevoerd. Zo worden nieuwe rubrieken geïntroduceerd, waaronder die over tieners en grootouders, en wordt de sectie jeugdliteratuur uitgebreid.

Daarnaast is het vermeldenswaardig dat de advertentiewerving die voorheen werd verzorgd door het recentelijk failliet verklaarde Publicarto, vooralsnog weer in eigen beheer wordt genomen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Publicarto closed down

Onafhankelijke veteraan Publicarto houdt ermee op

Publicarto, de fullservice en onafhankelijke reclameregie die zich toelegde op doelgroepgerichte communicatie, is failliet. Daarmee komt een eind aan meer dan 50 jaar inzet voor specifieke doelgroepen als gezinnen, vrouwen, 50-plussers, cultuur, ondernemerschap, enz. via een brede portefeuille met een 25-tal titels en ruim 60 mediakanalen. Denk maar aan de De Bond, Brieven aan Jonge Ouders, Le Ligueur des parents, Femma, Artemis / Vrouwennet, Axelle, Gezond Thuis (Wit-Gele Kruis), Okra, Seniorennet.be, of nog Davidsfonds, Bruidmedia, Woef, Ondernemen / Etion, Netwerk Ondernemen, enz.

Voorlopig wordt de regie van heel wat van die titels door de uitgevers in eigen beheer verdergezet. De minste update daarrond, de nieuwe contactgegevens én alle titelinfo vindt u op Retrievermedia.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
hokcey people

Hockey People vanaf 2024 in twee aparte taalversies: FR en NL

In 2024 zal de titel 'Hockey People' van Inside Editions SPRL twee afzonderlijke edities krijgen, één in het Frans en één in het Nederlands. 'Hockey People' is het magazine voor de 50.000 hockeyfamilies in België, dat zich richt op de hoogtepunten van de hockeyplay-offs, kampioenen en trainingen voor zowel jong als oud. De distributie omvat 50 displays in Knokke, 150 distributiepunten en 25 hockeyclubs.

Voorheen verscheen de titel als één tweetalige editie. De edities worden 2x per jaar gepubliceerd in een totale oplage van 20.000 exemplaren, met 10.000 exemplaren per taalversie. De kosten voor een 1/1-pagina advertentie in beide taalversies bedragen 1.500 euro.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
OKV Openbaar Kunstbezit Vlaanderen

ClientMatch is de nieuwe regie van OKV

De titel Openbaar Kunstbezit Vlaanderen (OKV) van de gelijknamige kunst- en erfgoedorganisatie in Vlaanderen en Brussel, krijgt een nieuwe regie: vanaf OKV 2024/1 neemt Lucas Smits van Waesberghe van ClientMatch het stokje over van Guy Mortier, die met pensioen gaat. OKV verschijnt 6x per jaar in een oplage van 4.500 exemplaren. Er kan ook in regionale edities worden geadverteerd met een daarvoor bestemde inlegfolder.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
8300 Living

8300 Living verhoogt de verschijningsfrequentie in 2024

In september van het afgelopen jaar lanceerde Uitgeverij sQills het magazine '8300 Living' met als oorspronkelijk plan om tweemaal per jaar te verschijnen. Het Woon-, Deco en Lifestylemagazine dat specifiek is gericht op de inwoners van Knokke-Heist heeft echter nu al haar verschijningsfrequentie verhoogd: '8300 Living' zal in 2024 niet 2x , maar 3x worden uitgebracht. Alle advertentiemogelijkheden en contactgegevens vindt u terug in Retrievermedia.be

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
excellis

Services Pro gaat verder onder de naam Excellis srl

Services Pro heeft een naamswijziging ondergaan en opereert nu onder de naam Excellis srl. Deze organisatie biedt verschillende advertentiemogelijkheden aan, waaronder ruimte in Horeca Magazine. Het tweetalige tijdschrift heeft een oplage van 16.000 exemplaren en richt zich op de Belgische horecasector. Adverteerders kunnen een volledige pagina (1/1) reserveren tegen een tarief van € 2.350.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
des Jeux Olympiques de Paris

7 Maanden Zichtbaarheid tijdens de Olympische Spelen in Parijs: Het Speciale Aanbod van Rossel

Rossel biedt adverteerders 7 maanden zichtbaarheid tijdens de Olympische Spelen in Parijs met hun speciale aanbieding rond het thema "Het Menselijke Avontuur". Deze speciale aanbiedingen zijn onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: Olympic Dreams, Olympic Portraits en "In Lifestyle Modus". Hierdoor heeft elke adverteerder, of deze nu gericht is op sport, mode of lifestyle, een passende context.

De mediakanalen en titels van Rossel die deze mogelijkheid bieden, variëren van gedrukte publicaties in Le Soir, Sud Info, of de tijdschriften MAD, Max, of So Soir, tot display-advertenties, online video's en podcasts op digitale kanalen die speciale edities en rubrieken over de Olympische Spelen aanbieden. Adverteerders kunnen profiteren van aanzienlijke kortingen dankzij de speciale tarieven die worden aangeboden. U vindt alle opties en kosten op Retrievermedia.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
samenwerking HRmag en Htag

Samenwerking tussen HRmagazine en Htag

Vanaf 1 januari 2024 verschijnt HRmagazine, uitgegeven door Nieuwe Media Groep, alleen nog in het Nederlands. Om een sterker nationaal bereik te hebben, is HRmagazine een strategische alliantie aangegaan met Htagby Références, onderdeel van Rossel & Cie.

Htag is het HR-vakblad in Franstalig België. HRmagazine en Htag hebben de ambitie om samen te werken aan redactionele en commerciële synergieën. Zo kunt u vanaf 1 januari 2024 de Franstalige doelgroep nog beter bereiken.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Digital Out-of-Home (DOOH)

MobilAd breidt Digital Out-of-Home Netwerk uit met enkele Nieuwe Gemeentes

MobilAd heeft recentelijk haar Digital Out-of-Home (DOOH) netwerk uitgebreid naar nieuwe locaties in Louvain-La-Neuve, Namen, Mechelen, Oostende en Turnhout. Deze schermen zijn hoofdzakelijk geplaatst in parkeergarages en zijn uitgerust met digitale displays.

De getoonde content kan eenvoudig worden aangepast, zoals bijvoorbeeld aan verschillende tijdstippen van de dag. Het MobilAd netwerk kan ook programmatic worden ingekocht via de traditionele DSP’s. U kunt de beschikbare mogelijkheden en tarieven vinden op Retrievermedia.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
POP MEDIA

Nieuwe locaties Pop-Media in 2024

Pop-Media heeft nieuwe locaties toegevoegd aan haar netwerk in Antwerpen en in Brussel. De periodes waarin deze vlakken en de overige proposities van Pop-Media kunnen worden ingezet varieren per locatie. Sommige locaties zijn het hele jaar in te schakelen, andere locaties zijn seizoensgebonden en alleen in te zetten in specifiek aangegeven maanden in 2024. Alle informatie voor 2024 is gepubliceerd in Retrievermedia.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Electric Driving Guide

New: Electric Driving Guide (TBOO)

IPM Group lanceert op 17 januari 2024, in samenwerking met Ads & Data binnen de TBOO-partnerschap, de 'Electric Driving Guide'. De gids wordt ingevoegd in de kranten Nieuwsblad (Mediahuis), L'Avenir, La DH Les Sports en La Libre Belgique (IPM Group). Het digitale magazine zal ook beschikbaar zijn op deestandaard.be, gva.be en hbvl.be. Een advertentie van 1/1 pagina kan worden geplaatst tegen een tarief van 24.200 euro

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
DH Week-End

DH Week-End: extra redactionele pagina's op zaterdag in DH les sports

Na Deuzio is er nog een nieuwtje in DH les Sports! Vanaf nu heeft DH Week-End op zaterdag een rijker redactioneel aanbod. Deze 8 extra pagina's zijn geïntegreerd in de krant, waardoor het totale aantal pagina's in de zaterdageditie op 64 komt.

DH Week-End behandelt onderwerpen zoals mensen, muziek, royalty en beroemdheden, evenals thema's die verband houden met het dagelijks leven. Op dit moment bedraagt de kosten van een 1/1 pagina in deze bijlage 24.055 euro. Alle advertentiemogelijkheden vindt u terug in Retrievermedia.be

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Forbes BeLux

Forbes Magazine maakt in 2024 zijn debuut in België en Luxemburg

Uitgeefgroep Ventures Media lanceert in januari de website en in maart het magazine Forbes Belux. Met deze lancering brengen ze het bekende Forbes magazine naar Belgie en Luxemburg. Forbes staat wereldwijd bekend om zijn verschillende ranglijsten waaronder die van beste bedrijven, top business schools, invloedrijke vrouwen, persoonlijkheden, beroemdheden en rijksten der aarde. De titel richt zich op zakelijke professionals, in de leeftijd van 25-60 jaar.

Forbes Belux gaat 4x per jaar verschijnen in een oplage van 20.000 exemplaren. De kosten voor inzet van 1/1 pagina bedragen 7.900 euro. In Belgie verzorgt Connected Media de commerciële regie.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Free tabloid Metro ceased publication in Belgium

Gratis tabloid Metro gestopt in België

Mass Transit Media is op 28 oktober 2023 gestopt met de uitgave Metro in Belgie. Het gratis tabloid werd meer dan 20 jaar vespreid in trein- en metrostations, onderwijsinstellingen en tal van andere bedrijven. Rossel verzorgde de advertentiewerving.

De website metrotime.be blijft nog tot half januari 2024 actief maar zal daarna ook ophouden te bestaan.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
PUB (Thenewpub NV)

Regie mediakanalen PUB weer in eigen handen

Vanaf 14 oktober jl. heeft PUB (Thenewpub NV) de regie van haar mediakanalen volledig in eigen beheer genomen. Dit stelt PUB in staat om meer flexibiliteit en creativiteit te bieden in reclameoplossingen voor haar klanten. PUB biedt online en offline platforms gericht op marketeers, communicatieadviseurs, mediaprofessionals en ambitieuze studenten.

Voorheen werd de advertentiewerving uitbesteed aan Custom Regie. Klanten kunnen nu rechtstreeks contact opnemen met het interne team van PUB voor hun merkpromotie en activatiestrategieën.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
eBike

Belgisch eBike magazine gelanceerd in januari 2024

Event & Expo België BV lanceert in januari 2024 het Belgische magazine 'eBike', zowel in print als online. Zoals de naam al doet vermoeden schrijft de redactie over verschillende onderwerpen en thema's rond deze populaire elektrische fietsen. eBike verschijnt half januari a.s. voor het eerst.

Het kwartaalblad wordt verspreid in een oplage van 15.000 exemplaren. De kosten voor 1/1 pagina in het magazine bedragen 1.920 euro. Online kan er vanaf 400 euro per maand met een leaderboard worden geadverteerd. Andere formaten of publi-redactionele combipakketten zijn ook mogelijk. Alle informatie is te vinden op retrievermedia.be

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Detachable cycling and hiking guides

Nieuw: Uitneembare fiets- en wandelfiches van Pasar

Pasar biedt nieuwe advertentiemogelijkheden in hun magazines met uitneembare fiets- en wandelfiches, die kunnen verschijnen in het Wandelen Magazine of het Fietsen Magazine, elk met een oplage van 25.000. Beide magazines verschijnen 4 keer per jaar. Voor € 3.695 per recto/verso pagina kunt u uw route in de schijnwerpers zetten, compleet met kaarten, beschrijvingen, bezienswaardigheden en regio-informatie.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
BruidMedia en Publicarto

Publicarto verzorgt de advertentiewerving van het Bruidmedia BV portfolio

Vanaf nu kunnen campagnes die zich richten op jonge bruidsparen bij Publicarto worden geboekt. Uitgeverij Bruidmedia, gespecialiseerd in deze doelgroep, is hiervoor een samenwerking aangegaan met Publicarto. Het magazine Bruid & Bruidegom en de daarbij verschijnende specials Bruidegom, Trouwring en Trouwlocaties tellen elk een oplage in Belgie van 12.000 exemplaren. Daarnaast verschijnt er tweewekelijks een nieuwsbrief en kan er online worden geadverteerd op de website of de social mediakanalen van Bruidmedia.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
7Dimanche

7Dimanche voert restyling door ter ere van haar 18-jarige jubileum

Op 24 september 2023 onthult 7Dimanche zijn nieuwe identiteit ter ere van het 18-jarig bestaan. De rebranding omvat een strakker, modern ontwerp en verbeterde leesbaarheid. De focus blijft op hoogwaardige inhoud, met actualiteit als topprioriteit voor de lezers. De advertentie-tarieven blijven vooralsnog ongewijzigd.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Introduction to Media Planning

Training 'Introductie Mediaplanning': inschrijving geopend

Bij Retriever bieden we de hoogwaardige training 'Introductie Mediaplanning' aan. Tijdens deze intensieve dagtraining doorlopen we alle stappen van het mediaplanningsproces. Na afloop ben je volledig op de hoogte van alle factoren die van invloed zijn op een succesvolle mediacampagne.

De eerstvolgende training wordt op 20 oktober a.s. in het Nederlands gehouden in Amsterdam, Nederland.

Wil je je inschrijven? Klik hier of neem contact met ons op via info@retrievermedia.be.

Daarnaast bieden wij ook de mogelijkheid om deze training als incompany training te volgen, zowel in het Nederlands als in het Engels. Als je meer informatie wilt ontvangen over trainingsdata in Brussel (locatie: The Mérode Business Club), stuur dan een e-mail naar esam@retrievermedia.be.

Hartelijk dank voor uw interesse!

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
NP3D

News Power (NP) breidt nationaal aanbod uit met NP3D pakket

News Power (NP), een samenwerkingsverband van de prominente Belgische krantenuitgevers DPG Media, Ads & Data, Rossel en IPM, heeft begin september jl. NP3D gelanceerd. Dit nieuwe advertentiepakket biedt een geïntegreerde aanpak van zowel print als digitale media. Met dit pakket kunnen adverteerders een nationaal bereik van 25 miljoen contacten realiseren. De naam NP3D verwijst naar de drie dimensies van het advertentiebereik – print, digital en newsletter – en naar de frequentie van drie inlassingen in print en drie digitale formaten teneinde een optimaal evenwicht tussen dekking en herhaling te waarborgen.

Het pakket kan worden ingeschakeld voor een minimum budget van 84.000 euro, met een CPM van 3,4. Bij inschakeling van een groter formaat, bijvoorbeeld een hele pagina print, stijgen het tarief en de CPM. Voor reserveringen kunt u contact opnemen met de verantwoordelijke regies.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Retriever Suite

‘Retriever Suite’, muzikale hulde aan kwalitatieve mediaplanning, gelanceerd op Spotify

Op 1 september 2023 is de Retriever Suite officieel gelanceerd op de verschillende muziekplatformen waaronder YouTube en Spotify. Deze suite uit 5 delen is speciaal voor Retriever en haar relaties. Het is gecomponeerd én muzikaal uitgevoerd op de piano door niemand minder dan Viktorya Anastasova, en vormt een ode aan kwalitatieve mediaplanning.

Elk deel van de Retriever Suite is zorgvuldig gemaakt om de complexe en dynamische wereld van media vast te leggen, terwijl het tegelijkertijd een gevoel van harmonie en samenhang behoudt. Net zoals een zorgvuldig geplande mediacampagne verschillende elementen naadloos samenbrengt, verweeft de Retriever Suite op meesterlijke wijze diverse muzikale elementen tot een bijzonder muziekstuk.

We nodigen u van harte uit om hier alvast naar de muzikale vertaling van ‘het mediaplan’ te luisteren: Retriever Suite Movement V Allegro Agitato (‘het mediaplan’), het vijfde luik van dit bijzondere muziekstuk in vijf delen dat kwalitatieve mediaplanning huldigt. Hoort u ook in de klanken de opbouw naar bereik en contacten terugkomen?

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
LW weekend

Nieuwe zaterdagbijlage bij Luxemburger Wort

Op 14 oktober a.s. verschijnt de eerste editie van LW weekend, een nieuw dagbladmagazine dat bij de zaterdageditie van Luxemburger Wort wordt gevoegd. LW weekend is een lifestylemagazine met een eigentijdse kijk op de nieuwste trends, in lijn met de redactionele kwaliteit van het dagblad Luxemburger Wort.

LW weekend wordt uitgegeven door Mediahuis Luxembourg S.A. in een oplage van 50.000 exemplaren. De kosten voor 1/1 pagina full colour bedragen €4.000. De advertentiewerving voor Belgische opdrachtgevers wordt verzorgd door Ads & Data. Luxemburgse opdrachtgevers kunnen terecht bij REGIE.LU S.A.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
VRT CANVAS

Canvas hernoemd naar VRT CANVAS

VRT heeft het televisiekanaal Canvas hernoemd naar VRT CANVAS. De naamswijziging gaat vanaf 4 september gepaard met een nieuwe huisstijl. De zwart-wit look & feel maakt plaats voor meer kleur, met een huisstijl die de content laat spreken.

VRT CANVAS zet zo een nieuwe stap in lijn met de VRTRN (lees ‘vuurtoren’) 2030-strategie, waarin wordt gestreeft met een centraal digitaal aanbod de Vlaming nog betere te bedienen. Met de nadruk op kwaliteit, durf, humor en de wens om de Vlaamse kijkers te inspireren, belooft VRT CANVAS een aantrekkelijk najaar voor de kijkers.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Play Nostalgie

Radiozender Nostalgie heet voortaan 'Play Nostalgie'

Vanaf 28 augustus 2023 gaat radiozender Nostalgie verder onder de naam Play Nostalgie. Hiermee wordt de zender onderdeel van Telenet's Play-portfolio binnen Play Media NV (het vroegere SBS Belgium) waarbij Telenet nu mede-eigenaar is naast Mediahuis en de Franse NRJ Group. Naast de televisiezenders Play4, Play5, Play6, Play7, het digitale kanaal GoPlay online en de evenementenlocatie Play Zuid, is dit de eerste Play-radiozender.

De radiozender wil synergie bereiken met samenwerkingen rond populaire tv-programma's. De kernluisteraars (35-54 jaar) blijven hetzelfde, maar er wordt gestreefd naar een breder, jonger publiek zonder de identiteit van de zender te verliezen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
8300 Living

New living, deco and lifestyle magazine for Knokke-Heist: 8300 Living

Eind september a.s. lanceert uitgeverij sQills de titel ‘8300 Living’, een nieuw Woon-, Deco en Lifestylemagazine van- en voor de inwoners van Knokke-Heist. De titel wordt 2x per jaar in een oplage van 45.000 exemplaren verspreid. Op uitdrukkelijke vraag van de tweede verblijver of bezoeker (Bescherming Persoonsgegevens) wordt het magazine ook opgestuurd naar het eerste thuisadres, of desgewenst digitaal bezorgd. De kosten voor het plaatsen van een 1/1 pagina f.c. bedragen € 1.900 euro.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Ludo

Nieuwe regionale radiozender in Limburg: Ludo

Sinds juni van dit jaar heeft Limburg er een nieuwe regionale radiozender bij: 'Ludo', vernoemd naar één van de twee initiatiefnemers, Ludo Wijnen en Bjorn Verhoeven. Deze regionale zender, onderdeel van Radio Mid West Limburg (MWL), zendt uit op de frequentie 106.6 FM in Tongeren. Ludo richt zich op luisteraars van 50 jaar en ouder en liefhebbers van evergreen-muziek uit de jaren 50, 60 en 70 in de regio Tongeren en is net als alle andere regioradio’s via DAB+ in heel Limburg te beluisteren.

Adverteerders kunnen op Ludo al voor 200 euro een maand lang adverteren met 3 spots per dag. Ook zijn er net als op de andere regionale zenders leuke exclusieve partnerships mogelijk zoals rond het weer of het regionale nieuws. Alle commerciële plaatsingen worden verzorgd door REGIORADIO / Verhoeven Media Solutions vof, die de commerciële belangen behartigt van diverse regionale zenders in Limburg.Alle commerciële mogelijkheden van deze zenders vindt u terug in de mediadatabase Retrievermedia.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Deuzio

Deuzio magazine breidt uit naar drie IPM-kranten vanaf 10 november a.s.

Vanaf 10 november verschijnt het lifestyle magazine Deuzio bij alle drie de dagbladen van IPM: La Libre, La DH/Les Sports en L'Avenir. De totale verspreiding van Deuzio zal dan 1.335.000 lezers bereiken.

Adverteerders hebben de optie om te adverteren in de editie die gekoppeld is aan een van de dagbladen of in het totaal van alle drie de edities.

Tot eind december 2023 is er een introductieaanbieding van 2+1 gratis geldig. Bovendien zijn er andere aantrekkelijke introductiekortingen te vinden in de mediadatabase Retrievermedia.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Retriever Suite

Muzikaal eerbetoon aan kwalitatieve mediaplanning

Als adverteerder wil je dat de doelgroep jouw boodschap onthoudt. Dit doe je door via een campagne een connectie te maken met het publiek, met het doel dat de boodschap diep wordt gevoeld of begrepen. Het mooist is als de boodschap rechtstreeks in het hart van de doelgroep komt, waardoor het een blijvende impact maakt.

Hierin ligt de moeilijkheid en daarmee 'als het lukt' de kracht van een goede campagne: hoe onthoudt de doelgroep jouw merk en propositie? In het Nederlands ga je iets 'uit het hoofd leren' als we iets moeten onthouden. In veel andere talen loopt onthouden via het hart: 'to learn by heart' of 'apprendre par coeur'.

Dit raakt de essentie van effectieve communicatie: het creëren van een band tussen de boodschap en het publiek. Deze kan rationeel zijn of emotioneel. In alle gevallen is een goede campagne als een harmonieus muziekstuk dat resoneert in het hoofd of het hart van de doelgroep en zo een blijvende indruk achterlaat.

Om deze verbinding tussen campagne en doelgroep te illustreren, hebben we ons laten inspireren door de kracht van muziek. Net als een meesterlijk gecomponeerd muziekstuk resoneert een creatieve en intelligente mediacampagne in het hart van de doelgroep. Dit muzikale eerbetoon, de Retriever Suite, is speciaal door Viktoriya Anastasova voor Retriever en haar relaties gecomponeerd, en symboliseert de harmonie tussen data en creativiteit in mediaplanning.

We nodigen u van harte uit om de prelaunch van Retriever Suite Movement II Allegro Moderato (onze favoriet) te beluisteren, het tweede luik van dit bijzondere muziekstuk in vijf delen dat kwalitatieve mediaplanning huldigt.

Op 1 september a.s. wordt het hele album gepubliceerd op Spotify en alle online muziekdiensten. We zien er naar uit om samen met u te blijven ontdekken hoe creativiteit en precisie samenkomen om uw klanten het best te servicen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Waalse week in L’Avenir met speciale aanbiedingen

Waalse week in L’Avenir met speciale aanbiedingen

Het regionale Franstalige dagblad L'Avenir zet Wallonië tijdens de eerste helft van september in de schijnwerpers. Een speciale tariefkaart met aantrekkelijke kortingen rond deze Walloniëweek is bij de L’Avenir print- en online titels gepubliceerd in Retrievermedia.be.

Voor adverteerders zijn er verschillende advertentiemogelijkheden met aantrekkelijke aanbiedingen binnen een redactionele context. Zo kan er van 4 tot 9 september worden geadverteerd rond thema’s zoals mobiliteit, energie, toerisme, economische ontwikkeling en onderwijs, allen gerelateerd aan Wallonië. In de week van 11 september verschijnt de speciale bijlage "Fêtes de Wallonie". Op zaterdag 16 september kan er in de rubriek "Une en Wallon" worden geadverteerd.

Naast deze print-specials zijn er ook verschillende online proposities. Bekijk hiervoor de ‘Action Wallonie 2023’ tariefkaart in Retrievermedia.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
efficiency-boost

Financial Media organiseert Efficiency Boost event voor financiële professionals

Op donderdag 19 oktober a.s. organiseert Financial Media, bekend van onder andere CFO Magazine voor financieel managers, het Efficiency Boost-event. Het event richt zich op financiële professionals die streven naar verbeteringen en efficiëntie. Er worden verschillende best practices en autoriteiten op financieel gebied samengebracht om deelnemers te inspireren.

Partners kunnen hun oplossingen en inzichten tijdens verschillende inhoudssessies presenteren. Adverteerders kunnen als Golden Partner voor € 16.500 hoofdsponsor worden van het event, inclusief een advertentie in CFO Magazine. Voor € 2.500 is het ook mogelijk om een demopoint op het event in te richten. Alle partnerships zijn terug te vinden in Retrievermedia.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Retriever training 'Introductie mediaplanning'

Retriever toegepaste trainingen nu ook in België en in het Engels!

Retriever biedt naast de uitgebreide mediadatabase ook de toegepaste trainingen aan. Al meer dan 12 jaar organiseren we in Nederland de kwalitatieve kleinschalige dagtraining 'Introductie Mediaplanning'. Vanaf september zal deze hoog gewaardeerde en populaire training ook beschikbaar zijn op de Belgische markt.

Tijdens deze dag-training worden alle stappen uit het mediaplanningsproces doorlopen. Deelnemers zijn na afloop bekend met alle factoren die van invloed zijn op een succesvolle mediacampagne.

De training 'Introductie Mediaplanning' kan ook als in-company training worden afgenomen. Dit biedt de perfecte gelegenheid om het hele team in één keer op hetzelfde kennisniveau te krijgen. Bovendien kan de training worden georganiseerd op een tijdstip en locatie die het beste uitkomen voor het bedrijf.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Golf Media

Uitbreiding Golf Media netwerk naar 33 locaties

Golf Media heeft het afgelopen jaar haar digitale out-of-home netwerk op golflocaties aanzienlijk uitgebreid. Met de recente toevoeging van Royal Zoute Golf Club in Knokke bestaat het portfolio nu uit 33 golfclubs. De strategisch geplaatste digitale totems bevinden zich in het clubhuis en bieden naast relevante content ook ruimte voor campagnes van exclusieve merken. Gemiddeld worden er wekelijks meer dan 110.000 impressies gegenereerd.

Op dit moment zijn er ongeveer 80.000 golfers in België. Van deze golfers is meer dan de helft ouder dan 50 jaar en 66% is mannelijk. Het aantal golfers in België is sinds 2017 met 22% gestegen. De inzet van het volledige netwerk van Golf Media voor 2 weken bedraagt 5.889 euro. Uiteraard zijn een Line-by-Line inkoop en een regionale inzet ook mogelijk. Alle mogelijkheden zijn terug te vinden in Retrievermedia.be.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
IPMGroup

Kennismaken met…

Image of Dirk Van Eetvelde
Dirk Van Eetvelde
Media & projecten bij Primetime Regie
In drie woorden: mediaprofessional - goedlachs - bourgondisch
cup of coffee
zwart - zwart - zwart maar niet té sterk hé

Medianieuws per e-mail?

Ontvang een maandelijkse samenvatting van het meest belangrijke medianieuws per e-mail.

Banner: 'Eerst zien, dan geloven!'